søndag den 30. september 2012

Mirrormask



Også film har Neil Gaiman og Dave McKean lavet sammen. Og også her skinner deres individuelle talenter og deres tydelige glæde ved at samarbejde. Jeg er rigtig glad for at have startet det her projekt med at kigge nærmere på de to, for ellers var jeg nok ikke stødt ind i denne film. Jeg havde simpelthen aldrig hørt om den før.

Filmen er en spændende blanding af live-action og animation og på den måde skinner McKeans blandings-æstetik dejlig tydeligt igennem. Præcis som den underlige film jeg så forleden (Fantastic Planet som i kan læse om her) er filmen her enormt inspirerende rent visuelt. Det vælter med flotte billeder som man bare gerne vil kigge på, ja endda røre ved.


Men hey, nu har de jo valgt at lave en film. Så skal den da også indeholde andre elementer end de rent visuelle - ellers er det jo en lortefilm...ligesom Fantastic Planet egentlig var det. Og det er her Mirrormask hiver sig op på et lidt højere niveau. For godt nok er det en anderledes film med en anderledes struktur og nogle ikke helt almindelige karakterer, men den fungerer altså skidegodt. Man tror virkelig på personernes indre og ydre kampe.

Jaja, jeg gider ikke ridse hele handlingen op her, og jeg gider egentlig heller ikke analysere i dybden for at undersøge hvorfor det er en god film. Jeg ville bare fortælle, at det er det faktisk. En god film. En god film. Ikke bare pæne billeder, men faktisk en velfungerende film. Men jeg må indrømme at jeg først og fremmest er solgt af billederne og det univers der bygges op gennem dette.

Seriøst, prøv lige at tjek de her stills ud! Det hele ser så vanvittig godt ud, og man kan bare blive ved med at stirre på det. Og det får man lov til gennem hele filmen. Det bliver brugt så mange nye digitale teknikker i film i dag, men jeg savner et fokus på hvad der egentlig sker rent teknisk. Et fokus på materialerne og teknikkerne bagved filmen, bagved det visuelle. Dét kommer tydeligere frem her i Mirromask, hvor det bliver klasket op i hovedet på os, at filmen vitterligt er en film, og ikke en virkelighed der er filmet.

Og tjek lige de her billeder igen. Det er altså alle sammen taget fra filmen. Undtagen det første som naturligvis er klippet sammen. De andre står altså som var de rene stills. Vildt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar