lørdag den 15. september 2012

Art Nouveau - Kyoto Museum of Modern Art

I sommers var min kæreste og jeg 2 måneder i Japan. Intet mindre. Og godt nok havde vi en ganske fin rejseblog hvor hele turen er formidlet i utrolig meget tekst og billeder, men jeg vil nok af og til komme ind på ting fra turen. Om ikke andet så fordi der faktisk var en del inspirerende oplevelser i løbet af den sommer.
Eksempelvis var vi på en masse museer; hovedsageligt kunstmuseer, men også andre museer. I Kyoto var det mest templer der var hovedretten, men desserten blev så det meget fine Kyoto Museum of Modern Art. Her var der en overraskende god udstilling om Katagami og disses mønstres direkte indflydelse på æstetikken i Europa og USA i slutningen af 1800-tallet.
Det er det vi ofte kalder Art Nouveau.
Alphonse Mucha
Det var enormt spændende at komme en smule i dybden med den måde Art Nouveau helt konkret overtog enkelte koncepter og motiver, og udstillingen havde virkelig meget at byde på.
Charles Rennie Macintosh
Man kunne sagtens have frygtet, at en sådan udstilling fortrinsvis havde fokus på de egentlig japanske værker og kimonoer og hvad de nu har brugt Katagami til, og at udstillingen ikke havde brugt for mange kræfter og penge på at hente ting hjem - men dette var bestemt ikke sagen. Jeg skal da ikke kunne sige hvorvidt det var kendte ting eller ej, men der var i hvert fald masser af spændende ting at kigge på.
Kolomon Moser
Jeg må hellere indrømme at jeg faktisk bare krydre min fortælling med fine billeder af Art Nouveau, for det var umuligt at finde de præcise værker fra udstillingen. DOG var alle kunstnerne repræsenteret i Kyoto, så jeg famler altså ikke i blinde her. 
Adolphe Crespin
Værket her er dog faktisk fra udstillingen. Som det afsløres på selve værket er det et portræt af arkitekten Paul Hankar, og jeg forelskede mig hurtigt i den måde Crespin har valgt at bruge mønstre i et portræt på. Plakaten er en virkelig skør blanding af forskellige dybder og størrelsesforhold, og mest af alt er det morsomt, at det hele er lavet af arkitekt-ting; linealen øverst, trekanterne, sekskanterne, men så krydret med insekterne på tapetet. Sjovt.
Victor Horta 
De andre billeder har også valgt på baggrund af værker jeg fandt inspirerende på udstillingen, men hvor jeg så ikke har kunnet finde det præcis samme værk. Det er dog nogle af de mere kendte kunstnere, så det var ikke svært at finde flotte ting blot ved få googlesøgninger. mums.
Flabet som jeg er, har gemt det bedste til sidst. Victor Horta. Fotografiet hang faktisk på udstillingen, og jeg tror bare ikke man som kurator kan lade være med at hænge det op til sådan en udstilling. Det er simpelthen det smukkeste billede jeg længe har set. Jeg vil virkelig gerne ned og se det i virkeligheden i Bruxelles. Se lige den væg og den trappe. altså!
I morgen kalder tegneserierne igen, bare rolig. Jeg er stadig ved at læse endnu endnu mere McKean og Gaiman, men der skal altså nok komme helt andre ting snart.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar