søndag den 23. september 2012

Gloriana

Jeg forsætter med at læse tegneserier som jeg nærmest kan lide inden jeg har åbnet dem. Det er måske lidt kedeligt at læse i længden, men jeg lover, at der nok skal komme mere konkrete læsninger hen ad vejen. Men som udgangspunkt er det her en blog om tegneserier jeg læser, ikke anmelder. Vil man læse gode anmeldelser, kan man med fordel følge med på Nummer9. yeah.


Kevin Huizenga er en af mine absolutte favorittegnere, og det er også derfor jeg har købt denne nye udgivelse af ham. Gloriana er en gammel samling af fortællinger om den faste hovedperson Glenn Ganges, så der er ikke engang tale om egentligt nyt materiale. Derfor vidste jeg også næsten hvad jeg gik ind til, da jeg bestilte den på nettet.
Men det forhindrer mig jo ikke i at vise et par billeder frem, og anbefale Huizenga generelt. Han er trods alt ikke den mest kendte tegner derude, så jeg kan jo udmærket sprede the word en smule. amen.


Noget af det der fascinerer mig hos Huizenga er hans helt særegene blanding af den absolutte hverdag, religiøse og overnaturlige myter samt decideret videnskablig formidling. Som i historien "Moon Rose" hvor Glenn Ganges forklarer hvordan vi af og til oplever månen som rød og større end den plejer. Det hele forklares med præcise og kreative opstillinger - Huizenga har virkelig forstået sammenhængen mellem det vi kalder diagrammer og det vi kalder tegneserier.
Og han forstår samtidig at gøre det ret intenst og underholdende. Og ikke mindst hamrende inspirerende.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar