mandag den 24. september 2012

Crazy Hair

Midt i mit vilde Gaiman-McKean flip, kastede jeg mig da også lige over en af deres børnebøger. Crazy Hair er en klassisk børnebog på vers. Rim skrevet af Gaiman, illustrationerne af McKean. Men udover det, kan man ikke påstå at bogen ligner nogle af de børnebøger jeg læste som barn. Og så måske alligevel lidt?

For selvom fortællingen om det skøre hår er magisk og langt ude, og selvom McKeans illustrationer som sædvanlig er fabelagtige og ikke af denne verden, ja så er det jo netop sådan man kan beskrive de allerbedste børnebøger. Bare tænk på vores egen super-duo Halfdan Rasmussen og Ib Spang Olsen og deres "Halfdans ABC". Her er rimene endnu mere far-out, og Spang Olsens tegninger er så eventyrlige og fantasifulde, at alle børn (i hvert fald fra min generation) har dem printet ind for evigt. 

Helt så holdbar er det ikke sikkert Crazy Hair er, men det i hvert fald en sød og sjov bog. Og samtidig med at underholde og være skør, formår den at være en smule belærende om forskellige ting i verden (spændende eksotiske dyr som her eksempelvis) og inspirerende med sine forskelligeartede former og farver og strukturer. 

De herrer Gaiman og McKean bliver ved med at inspirere med og imponere mig. Så selvom det her altså bare er en lille børnebog, og selvom den nok alligevel ikke er mere end en helt udmærket børnebog, ja så blev jeg glad af at læse den og kigge i den. Jeg gad vide om børnene ovre i England rent faktisk kan lide bogen. Jeg tror det, men unge nu til dags!...hehe. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar