torsdag den 20. september 2012

Amazing Spider-Man: New Ways to Die

Okay, jeg siger ikke, at jeg aldrig har læst Spider-Man før, eller Spiderman, eller Edderkoppen. Jeg har naturligvis læst en masse dejlige tegneserier som barn, også med Peter Parker - især de gode gamle danske "Edderkoppen".
MEN
Jeg har altså aldrig læst dem med mere end et halvt øje, og jeg ejer faktisk ikke én eneste Spiderman tegneserie. Jeg kan ellers rigtig godt lide ham som type. Meget bedre end jeg kan lide alle de der andre superhelte. Han er nemlig konstant morsom; både som Spidey og som Peter Parker. Skarpe, men platte jokes fyres af selv midt i den vildeste kamp. Det er da underholdning når det er bedst!
Desværre er der jo hele det her univers af forskellige forløb og serier, og alskens forskellige tegnere og forfattere og sammenkogninger af helte fra hele Marvels univers - det er simpelthen uoverskueligt. Det er ikke nemt at gå til som nybegynder. Og det selv for sådan én som mig der ellers har et ret godt udgangspunkt i min ret brede viden om tegneserier generelt.
Men nu skulle det altså være. Jeg skulle igang med at læse noget Spiderman!

Hvor starter man så? Ja, jeg må nok indrømme, at jeg sprang over hvor gærdet er...lavere i hvert fald. Jeg læste mig frem til hvad der sådan var noget af det bedste af det nyeste - som samtidig kunne findes på danske biblioteker. Og jeg fik så statsbiblo til at købe denne sag hjem. Dan Slott og John Romita Jr.'s "New Ways to Die" - seks hæfter samlet i en bog. Dejlig overskueligt.

Det var en fed oplevelse at læse den, og jeg tror virkelig godt jeg kunne forelske mig i humoren og i spiderman selv. Samtidig var det et interessant, men udfordrende møde med en række karakterer som jeg altså kun kender ultra sporadisk, såsom Venom på billedet ovenfor. (til venstre - for til højre er det jo naturligvis anti-venom vi ser...et navn Spidey gør grin med i serien. hehe. meta-lol!)

Jeg vil ikke komme med nogen synderligt dømmende dom, for man skal altså læse noget mere for at føle sig hjemme i universet. Men jeg har helt sikkert fået blod på tanden, og jeg har virkelig meget lyst til at læse en masse spiderman - og gerne i stil med denne samling. Så det må vel siges at være en ret stor kvalitet ved et sådant "værk", hvis man kan kalde det dét.
Jeg er altså imponeret og underholdt; jeg vil have mere.
Det er trods alt ikke hver gang man læser en tegneserie, at man har behov for at få rykket benene væk under sig...New Ways to Die er i hvert fald bare en tegneserie. En god én af slagsen, men dog bare en tegneserie som de er flest. Og det sagt med kærlighed forstås. Jeg elsker jo tegneserier!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar