søndag den 9. september 2012

Animationsteater

Endelig fik jeg nosset mig sammen til at komme ind og se et rigtigt animationsteaterstykke på det meget fine Teater Refleksion her i Aarhus. Det er et vanvittigt spændende sted, og det fortjener virkelig et besøg. Om ikke for andet, så for at se hvor pænt og rart der er. Det har næppe været nemt at skabe så flotte rammer for et dukke/animations-teater for børn. Ellers kan man jo tjekke deres projekter ud HER.
Plakaten fra stykket "Skabelsen". Plakaten er skabt af Cato Thau-Jensen
Mig og så mine smarte, unge og kreative venner var inde og se stykket "Skabelsen". I programmet stod der anført at genren var: "live-video-animation" men ingen af os anede hvad det mon ville indebære. Og jeg ville aldrig have forestillet mig noget som det vi her så. Det var meget anderledes og enormt inspirerende. De to animatorer stod på scenen og styrede en række figurer og rekvisitter som til tider blev filmet og blæst op på en skærm, og andre gange bare blev "animeret" uden kamera. Ofte var man i tvivl om præcis hvor man skulle kigge hen, og i løbet af stykkets tre kvarter lærte man virkelig en masse om nogle meget banale og simple dele af animationen - at bevæge noget så det ligner noget andet eller måske mere. Stykket var for børn på 6-10 og så for voksne, så enten skal man have interessen i at blive inspireret og fascineret eller også skal man bare have nogen børn.
Hele oplevelsen blev gjort endnu vildere af stykkets lydside. De havde fået den spændende multikunstner Henrik Andersen til at skabe og fremføre lyden, og godt nok sad han lidt i mørke, men han var dog placeret således, at man rigtig kunne følge med i, hvordan han skabte alskens mærkværdige lyde med utroligt få midler. Det var vanvittigt dygtigt, men også meget virkningsfuldt. Jeg kunne finde på at se stykket igen blot for at høre ham igen.

Ja, jeg lovsynger lige lidt her, men sådan er det sgu når man har følt den der Inspiration (indsæt storslået kor!).
Til gengæld har jeg så ikke nået at læse nogen tegneserie idag. Jeg vil prøve at nå en under dynen inden jeg falder end i søvnen, men ellers må den kulturelle kapital idag udgøres af børneteater. Dog skal det siges, at dagens samvær med mine med-nørder har givet inspiration til kommende læsning. En lang liste er allerede sendt afsted mod de danske biblioteker. Jeg glæder mig til at hente alle de dejlige ting snarest. mums.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar