onsdag den 17. oktober 2012

Blankets

For noget tid siden genlæste jeg Blankets af Craig Thompson. Eller det vil sige...jeg havde faktisk kun læst den på dansk før...hvilken forskel mon det egentlig gør? Altså det er da klart, at det er federe på originalsproget. Men hvis man ikke selv taler originalsproget...er det så ikke federe på ens eget sprog? Jeg tror faktisk, at jeg foretrækker bøger på dansk, for så er jeg sikker på at få alle detaljerne med - og jeg elsker det danske sprog! Men det kræver naturligvis at oversætteren er dygtig nok til begge sprog. Well, jeg har ikke svaret.
Anyways, I bør alle sammen læse Blankets hvis det ikke allerede er sket. Det er noget så banalt som en fortælling om familier og ungdom og den første forelskelse, men det er nu engang nogle gode emner. Og så det altså bare rigtig godt fortalt. Man føler sig draget ind i hovedpersonens følelser, ja det kan lyde corny, men det virker sgu pissegodt.
Og så er den jo smuk at se på. Alle de bløde kurver og flotte skygger. Og endnu vigtigere: De er ikke bare til pynt - ikke kun! Det bliver tydeligt hvordan dét at lave tegneserier ikke blot er et todelt håndværk hvor man skal være en dygtig tegner og en dygtig fortæller, men faktisk er ét håndværk som handler om at være en dygtig "tegneseriefortæller" om man vil. Og ikke fordi Craig Thompson er verdens objektivt set absolut bedste "tegneseriefortæller" - trods alt - men Blankets er altså måske den bog hvor dette her kommer tydeligst til syne.
Måske fordi dens formsprog er mere simpelt end det ser ud til? Måske fordi emnerne er dybe på den der "set før" måde? Måske bare fordi den faktisk er skidegod. I hvert fald er den, vægten taget i betragtning, overraskende hurtigt læst. Og det er i denne sammenhæng noget tilpas positivt. LÆS den!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar