lørdag den 27. oktober 2012

Best American Comics 2011


Jeg fik for nylig tygget mig igennem denne flotte antologi med den pompøse navn Best American Comics 2011. Antologien udkommer hvert år, og samme koncept finde indenfor og omkring alskens genrer i litteraturen.
Jeg var meget i tvivl om hvordan man nu skulle fortælle om en bog der indeholder så mange forskellige tegneserier i så mange forskellige størrelser og af så mange forskellige typer. Jeg endte med at vælge den ABSOLUT dårligste mulighed.
En opremsning af hele lortet, med dertilhørende ULTRA korte vurderinger/beskrivelser. Kan læses meget meget hurtigt, og så kan man sgudda google det man synes lyder mest spændende...eller låne bogen selv...google er dog hurtigst.
Nederst har jeg så placeret billeder af dem jeg bedst kunne lide.

Here we go!

Gabrielle Bell - "Manifestation" (snakkende, ret ligegyldig, men sikkert godt håndværk)

Kevin Mutch - uddrag fra Fantastic Life (ret sjov zombiedetalje, men man ville gerne læse videre jo. Ligner lidt Charles Burns, men er mere statisk. Måske ikke det fedeste.)

Gabby Schulz (aka Ken Dahl) - uddrag fra Monsters (fede tegninger, den ku jeg godt lide.)

John Pham  - "St. Ambrose" (god formidling, men uden egentlig narrativ aka handling. spændende ideer med trekanter/glasskår som ruder. Men jeg er jo lidt glad for sådan en stil her.)

Michael Deforge  -  "Queen" (smuk og syret og dejligt ulækker)

Angie Wang  -  "Flower Mecha" (spændende og helstøbt karikatur af superhelte med planter. sejt nok, men lidt rodet)

Robert Segel - "Up up down" (interessant historie om erindring eller sådan noget. Overdrevet ligne claire nærmest. man bliver virkelig ikke hjulpet til hvad der er "interessant")

Sacco - uddrag fra Footnotes in Gaza (meget godt uddrag fordi det faktisk handler om sig selv, altså om det at være journalist på den måde som Sacco også er det. og så er det jo godt tegnet og vigtige overvejelser)

Dash Shaw - uddrag fra Bodyworld (det fungerer faktisk rigtig godt, så jeg forstår godt hvorfor den er taget med. igen er det dog ikke min smag.)

Joey Alison Sayers - "Pet Cat" (meta-garfield-spoof-lol-ting med en bismag af foragt for branchen og kritik af religion måske. overraskende helstøbt af noget der ellers virker meget rodet og sådan for sjov-agtigt)

David Laskey og Mairead Case - "Soixante neuf" (well, jeg kan godt se hvorfor det er godt, men det keder mig altså.)

Sabrina Jones - "Little house in the big city" (et spændende essay om byplanlægning. ikke alle vil synes det her er spændende..altså det med byplanlægning... men hvis man gør, kan man måske se hvor fantastisk godt det er lavet. nice)

Cris Ware - "Jordan W. Lint" (man får det altid dejlig dårligt af at læse Ware, især om Hr. Lint. Puha. Men fedt uddrag de har med her. meget alsidigt, og helt genialt. love it)

Jillian Tamaki - "Domestic Men of Mystery" (om fædre, men ret kort, så svært at sige andet end; well, fint nok)

Jaime Hernandez - "Browntown" fra Love and Rockets (seksuel forvirring når det er mest ubehageligt og undertrykt. ikke klamt, for det er jo ret pænt, men puha der er nogle trælse ting her. jeg kan ikke sætte mig ind i deres følelser, så det er svært rigtig at blive kørt op.)

Julia Gfrörer - "Fear of Fire fra Flesh and Bone" (voldsom historie, i billeder og ord, om mytiske dyriske overnaturlige seksuelle agter og hekseri og venden tilbage fra de døde.)

Dave Lapp - "People Around Here" (én side, og ikke imponerende. men flot brug af farver da...)

Kate Beaton - Great Gatsbys (sort humor som måske også referere til ting jeg ikke heeelt forstår. ret lol dog)

Noah van Sciver - "Abby's Road" (dejlig (sikkert fiktiv) ungdommens-første-kærlighed-historie. På sådan en frisk og anderledes måde. God sammenhængende historie, men jo altid svært når man ikke har sympati for hovedpersonen...)

Peter and Maria Hoey - "Anatomy of a pratfall" (seks flotte helsider der lader diverse handlinger ende med at hænge sammen. jeg elsker den her slags, og her synes jeg tegneserien rykker for alvor!)

Jeff Smith - uddrag fra RASL (historien om en af elektricitetens fædre Tesla og om dennes eventuelle forhold til hele myten om "den gale videnskabsmand" - sideløbende med historien om rasl der hugger malerier. Jeg kan lide det, men også fordi det er to gode historier. jeg vil gerne læse mere!)

Paul Pope - "1977" (smuk, men kort barndomsminde om Ziggt Stardust plade og dette navn...og længslen mod stjernerne...i dobbeltbetydning. smukt tegnet)

Brendan Leach - uddrag fra The Pterodactyl Hunters (herlig kombi er gamle dage og decideret fortid. love it. stregen kan virke lidt skitse-agtig, men er tydeligvis totalt gennemarbejdet. spændende historie. mere tak)

Danica Novgorodoff m fl. - uddrag fra Refresh Refresh (lille tanke om hvordan det er de unge drenge i dumme problemer som ender med at komme i hæren. med spændende vandfarve-agtigt mellemspil om krig)

Kevin Huizenga - fra Glenn Ganges ( fantastisk. skarp, sjov, smuk...jeg elsker den mand)

Eric Orner - "Weekends Abroad "(oh the fun of being en jødisk homoseksuel i Tel Aviv, når man ikke kan hebræisk overhovedet. en historie der når en masse ting på en god måde, og så bliver dét der kæder det hele sammen en sådan helt poetisk pointe frem for alt det andet. Genial historie!)

David Lasky - "The Ultimate graphic Novel, In six Panels" (hehe. god LoL side her til sidst. meget sjovt)

Michael Deforge

Joe Sacco

Joey Alison Sayers

Chris Ware

Jeff Smith

Kevin Huizenga

Ingen kommentarer:

Send en kommentar