Ernie Weiss er en afdanket
tryllekunstner. Han er ude af træning, bor usselt, er godt i gang
med at drikke sine sidste penge op og når han ikke lige bliver smidt
ud fra børnefødselsdage eller sover en brandert ud på en tilfældig
bænk, bruger han sin tid på at være nedtrykt over tabet af
kæresten Esther. Her skulle der gerne komme et ”men så møder han
X og alting forandrer sig på mystisk vis”. På sin vis er det også
netop dét der sker. Han render nemlig ind i sin gamle læremester Al
Flosso (the Magnificient). Al er en gammel mand der måske ikke har
glemt hvordan man tryller, men til gengæld har glemt hvordan man
husker...Han stikker konsekvent af fra socialplejen, og denne gang
beslutter vores helt Ernie at lade ham flytte ind for en tid.
Tilfældet vil at de ender sammen med
den hjemløse small-time svindler Mr. Lender og hans datter Claire.
Sammen er de udstødt fra samfundet – i hvert fald må de finde på
en måde at klare sig gennem dagen og vejen på. Mr. Lender vil gerne
have de to tryllekunstnere til at oplære Claire, så hun i det
mindste kan vokse op med et talent der måske kan redde hende fra en
alt for ussel tilværelse. Ingen tror rigtig på nogen god fremtid,
og det hjælper ikke for Ernie at han hjemsøges af sin afdøde bror
der druknede under et udbrydertrick – måske med vilje – måske
ikke.
Der er altså lagt op til et anderledes
eventyr med nogle ret så uvante karakterer i hovedrollerne. Jeg kan
ikke lade være med at tænke på Tati's smukke film om
l'Illusioniste, der også er omskabt til en meget stemningsfyldt
tegnefilm for nogle år siden af Sylvain Chomet (anbefaling!).
Fortælingen om den triste tryllekunstner der ikke kan overleve i
denne moderne verden og langsomt synker mod bunden. Det er en god
fortælling der måske nok gav bedre mening i 60'erne hvor
tryllekunstnere faktisk stadig kunne huskes – i dag er det altså
en meget svunden verden – men ikke desto mindre stadig kan være
grobund for smukke tristesser krydret med et lille drys magi.
Og det er så min hovedanke i forhold
til Jar of Fools. Der er ikke nok magi til at løfte fortællingen
væk fra den rendyrkede tristesse. De er vitterligt ”fools” og
historien finder kun frem til en vag moralsk ”happy ending” -
ellers er det ren tragik. Det passer ikke mig særlig godt med rene
tragedier, men især passer det mig dårligt at se chancen for magi
forspildt. Det er i stedet den voksne, modne og pessimistiske
fortæller (og forfatter givetvis) der har overtaget.
Jar of Fools er især blevet lovprist
for sine rent formmæssige kvaliteter som tegneserie. Og med god
grund. Jason Lutes eksperimenterer og leger med mediets muligheder,
men uden på noget tidspunkt at bryde ud af rammerne (bogstavelig
talt og i overført betydning). Det er velgennemtænkt og
veleksekveret eksperimteren – det er faktisk ikke for sjov at Lutes
leger med mediets muligheder. Det fungerer skidegodt når små
ændringer i rammer afspejler forholdet mellem drøm og virkelighed,
og Lutes får vist at han virkelig godt kan tegne – men uden at gå
på kompromis med bogens stilrene udtryk. Der eksperimenteres,
javist, men det er kølig og velovervejet. Jar of Fools egner sig
således ekstremt godt som undervisningsmateriale hvor man virkelig
kan vise hvordan tegneserier kan arbejde aktivt med deres eget medie.
Og så er Jar of Fools et ret godt sted
at starte for folk der ikke normalt læser tegneserier. Det er måske
en af grundene til den relativt pæne succes bogen har fået af flere
omgange (samlet første gang i starten af 90'erne og igen i 2003).
Jeg kan ikke lade være med at ægre
mig en smule over bogen. Ikke fordi den ikke fungerer, for det gør
den. Måske nærmere fordi Jar of Fools ikke virker synderligt ny
eller anderledes her i 2013. Den virker nærmest banal og simpel. Det
er trods alt også Jason Lutes lidt tidlige værk, og han er nået
meget længere som fortæller i hovedværket ”Berlin”. Måske er
det også fordi historien om den deprimerede tryllekunstner
simpelthen er meget lidt tegneserie-agtig. Det er en åndssvag grund,
det ved jeg – men der er altså et eller andet over bogen der,
paradoksalt nok, skriger ”jeg er en roman!”. Det er det ikke. Det
er en tegneserie. Og heldigvis for det, for Jason Lutes kan godt
skabe tegneserier. Men nogen magiker er han altså ikke. Mere magi
til mig tak!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar