The Sanctuary af Nate Neal er den voldsomme historie om en lille gruppe hulemennesker der levede for omtrent 30.000 år siden et sted i det vi i dag kalder Europa. Vi lærer denne stamme at kende gennem flere af personerne, men især stifter vi bekendtskab med stammens ”kunstner” eller hvad vi skal kalde ham. Det er ham der maler de navnkundige hulemalerier med bisonokser og spyd og det hele. Denne position er den laveste i grottens sociale hierarki, og han udfylder udelukkende et rent praktisk rituelt formål – nemlig at dokumenterer når en af jægerne har fået nedlagt en bison eller et andet dyr. Selv må han vente pænt på, at de andre har spist og så bare håbe at der er rester tilbage.
Men igennem fortællingen opdager
vores hovedperson gradvist andre måder at anvende, ja ligefrem
udnytte sine kunstneriske færdigheder på. Og det er her
historien begynder at blive rigtig interessant.
For tricket er, at de her hulemennesker
ikke rigtig har et sprog – altså de har nogle guterale lyde
og man genkender hurtigt visse af disse ”ord” som klare
begyndelser til et egentligt sprog. Men det er et sprog der består
af ordrer og konkrete betegnelser for ting og personer, og det hele
understøttes af pegen og kropssprog. Med et sådant
mangelfuldt sprog er der én ting som ikke er muligt: At
fortælle historier!
Og det er dét vores helt så
småt begynder at forstå noget af. Han finder ud af, at
han ved at tegne hændelser på grottens vægge,
hændelser der faktisk har fundet sted, ja så kan han få
andre til at huske disse hændelser. For det at fortælle
en historie er et nødvendigt redskab hvis man skal kunne
erindre noget – og dermed forstå – og dermed lære
noget af det.
Nate Neal er således ude i et
ærinde der lugter relativt intellektuelt, men som jo netop
slipper for helt at blive det. Han undersøger nemlig
menneskets, sprogets og fortællingens udvikling helt tilbage
til den tid hvor vi alligevel aldrig kan komme ret meget nærmere
et svar end hvad de her hulemalerier fortæller os. Og så
er det langt hen ad vejen lige meget om man så er kunstner
eller videnskabsmand. The Sanctuary minder på mange måder
om Merete Pryds Helles fantastiske bøger Hej Menneske som også
behandler menneskets fortid meget aktivt. Pryds Helle er faktisk gået
skridtet videre, og læser arkæologi på
universitetet, bland andet vel for at skabe et bånd mellem
hende selv som kunstner og hende selv som videnskabskvinde. Det har
resulteret i en bog der egentlig er baseret på helt up to date
videnskabelige konklusioner, men samtidig er en roman. Hun viser
hvordan det ikke rigtig giver mening, og slet ikke i en
formidlingssituation, at adskille de faktuelle opdagelser helt fra
alle de forestillinger og fortællinger om dette
fortidsmenneskes liv. Fortællerstemmen (såvel som
forfatteren selv velsagtens) forsøger egentlig at skrive et
speciale om fundene, men kan ikke undgå at ”digte” videre
med udgangspunkt i det konkrete data.
Det kan lyde som om The Sanctuary er
sådan en svært tilgængelig bog – en bog hvor man
helst skal interessere sig for menneskets historie for at blive glad
for at læse. Men det er jo netop langt fra tilfældet!
Bevares, man skal vænne sig til at der ikke er noget egentlig
tekst, og det nytter ikke noget at skøjte gennem bogen, men
det gør det jo altså sjældent i særlig mange
bøger. Faktisk er bogen her på mange måder enormt
intuitiv at læse, og hvis bare man leger med fra starten af, ja
så vil enhver kunne læse den her bog. Sågar
hulemennesker! (badumtchi)
Og for at vende tilbage til vores
hovedperson, altså kunstneren; han bevæger sig altså
frem igennem de forskellige måder hvorpå kunsten kan
udnyttes og anvendes. Han udfylder først en praktisk plads i
samfundet, senere finder han ud at fortælle historier der kan
få de de andre til i fællesskab at huske og derved komme
i tanke om nogle sandheder, han når sågar derud hvor han
kortvarigt bliver i stand til at bruge kunsten at tegne på
væggen til sin egen, og udelukkende sin egen, fordel. Ja,
faktisk er noget af kunsten bare til for kunstens egen skyld, og
således sluttes kredsen af muligheder for kunsten. For
samfundets opretholdelse, for sandheden, for egen vinding og for
kunsten selv – og som Nate Neal selv siger det i kolofonen...så
skal disse kategorier ikke nødvendigvis altid findes i denne
rækkefølge!
Det tog mig lidt i forskellige
retninger, og grundlæggende vil også bare endnu engang
gerne anbefale en tegneserie som er temmelig god faktisk. Og måske
er der igen tale om en tegneserie som ikke er sådan decideret
kendt af alle. Jeg håber at andre får glæde og
inspiration af Nate Neals første egentlige graphic novel fra
2010.
Bogen kan findes HER hos forlaget Fantagraphics som også stod for Artichoke Tales (som jeg har skrevet om i sidste uge jo) som ligeledes kan købes HER
Ingen kommentarer:
Send en kommentar